Monday, January 12, 2009

Hadis 40 (Tentang AKhir Zaman)

Ertinya:

Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata,"Telah menasihati kami oleh Rasulullah s.a.w. akan satu nasihat yg menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya,lalu kami berkata,Ya Rasulullah! seolah-olah ini adalah nasihat yg terakhir sekali,maka berilah pesanan kpd kami,"Lalu Baginda pun bersabda,"Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kpd Allah dan mendengar serta (kpd pemimpin) sekalipun yg memimpin kamu itu hanya seorang hamba,Sesungguhnya sesiapa yg panjang umurnya drpd kamu pasti ia akan melihat perselisihan yg banyak.Maka hendaklah kamu berpegang teguh kpd sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (khalifah2 yg mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan k jln yg benar)dan gigitlah sunnah2 itu dgn gigi geraham dan jauhilah perkara2 yg baru(bid'ah) yg di ada2kan krn sesungguhnya tiap2 bid'ah itu adalah sesat.

HR Abu Daud Dan Tirmizi

Keterangan:
Hadis di atas mengandungi pesanan2 yg sangat berharga drp Rasulullah s.a.w bg umatnya,terutama bila mereka berhadapan dgn zaman yg penuh dgn kacau bilau dan perselisihan iaitu sprt zaman yg sdg kita hadapai sekaranag ini.Oleh itu sesiapa yg mahu selamat maka hendaklah ia mengikut tunjuk ajar yg telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w dlm hadis iaitu:

Pertama:Hendaklah ia melazimi taqwa kpd ALLAH dlm keadaan apa jua dgn mengerjakan segala perintah ALLAH dan menjauhi segala laranganNYA.

Kedua:Mentaati perintah pihak yg menguruskan hal ehwal kaum muslimin walaupun seandainya mereka terdiri drpd golongan hamba,selama mereka berpegang dgn Al-Quran dn sunnah Rasulullah s.a.w. dan sunnah2 khulafa Ar Rasyidin, krn patuh kpd penguasa mempunyai sifat2 sprt ini berertipatuh kpd Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w.

Ketiga:Berpegang teguh kpd Sunnah Nabi s.a.w. dan sunnah khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin(Abu Bakar As Siddiq,Umar Al Khattab,Usman Ibni Affan dan Ali Abi Talib) yg mana mereka mendapat petunjuk drp ALLAH TAALA,iaitulah berpegang kpd fahaman dan amalan ahli sunnah waljamaah yg mana hanya penganut fahaman ini shj yg mendapat jaminan selamat drpd api neraka dan yg bertuah mendapat syurga pd hari kiamat nanti.

Keempat:Menjauhi perkara2 bid'ah dholalah,iaitu apa jua fahaman dan amalan yg di tambah kpd agama Islam yg sempurna ini,pd hal tdk ada dalil atau asal dan contoh dr agama.Sekiranya ada asal atau dalil,maka tdklah perkara2 yg baru itu dkatakan bid'ah menurut pengertian syarak(bukan bid'ah dholalah)tetapi hanya dinamakan bid'ah menurut pengertian loghat atau bahasa shj(iaitu jaitulabbid'ah hasanah)

No comments: